Effectief vrijwilligers werven in deze lastige tijd: deel 2

Gepubliceerd op 4 augustus 2023 om 15:45
Effectief vrijwilligers werven

In het vorige blog las je al dat vrijwilligers werven op dit moment steeds lastiger lijkt te worden. En dat dit niet komt omdat vrijwilligers op aan het raken zijn, maar omdat de wensen en behoeften van vrijwilligers zijn veranderd en nog niet elke organisatie daarop inspeelt. Daar ligt de eerste sleutel tot succesvol nieuwe vrijwilligers werven. Maar er is nog meer wat je kunt doen. Omdat de concurrentie in wat men als vrijwilliger allemaal kan doen op dit moment zo groot is, is het belangrijk dat je zorgt voor een sterke wervingscampagne. Eén waarin jouw ideale vrijwilliger zich aangesproken voelt én die opvalt tussen die van alle concurrenten. Daar ligt de tweede sleutel tot succes. En dat is waar we het in dit blog over gaan hebben. Ik deel met je waar je op moet letten bij het ontwikkelen van een sterke wervingscampagne. Ben je er klaar voor?

Tip: geen zin om dit blog te lezen? Geen probleem, want ik heb hier ook een videoreeks over opgenomen.

 

Zorg dat je weet naar welke vrijwilliger je op zoek bent

Men vindt het steeds belangrijker dat hij/zij zich persoonlijk aangesproken voelt in een tekst of video. Dit heet personalisatie. En personalisatie is ook gaande onder vrijwilligers. Dit betekent dat vrijwilligers zich persoonlijk aangesproken willen voelen in een wervingsboodschap. Voelen ze zich in jouw boodschap niet persoonlijk aangesproken, maar bij die van een andere organisatie wel? Dan is de kans veel kleiner dat ze op jouw wervingsboodschap reageren. En de kans is dan groter dat ze bij de andere organisatie aan de slag gaan. Daarom is het belangrijk dat je helder hebt naar welke vrijwilliger je op zoek bent. Zo doende kun je de tekst of video namelijk afstemmen op die persoon. Op zijn of haar schrijfstijl en taalgebruik. Op zijn of haar wensen en behoeften.

Ik raad je aan om een profielschets te maken. Dit is een korte tekst waarin je jouw ideale vrijwilliger beschrijft. Deze tekst kun je naast je neerleggen bij het maken van je wervingsboodschap. Je kunt het gebruiken als spiekbriefje waar je steeds op kunt kijken om te controleren of de door jou gemaakte boodschap aansluit op de persoon die je beschreven hebt.

Zoek je meerdere type vrijwilligers? Dan kun je meerdere profielschetsen maken. Zoek je echt een groot aantal verschillende personen? Dan raad ik je aan om één algemene tekst schrijven waarin je de eigenschappen vermeld die voor jouworganisatie belangrijk zijn om terug te zien in alle vrijwilligers. Vervolgens kun je per vrijwilligersfunctie een aantal sub-eigenschappen toevoegen.

Hoe bepaal je wie jouw ideale vrijwilliger is?

Daar kun je jezelf de volgende vragen voor stellen:

  • Moet de vrijwilliger een affiniteit hebben met een bepaalde doelgroep?
  • Zoek je een vrijwilliger met bepaalde vaardigheden of specifieke kennis? Of moet de vrijwilliger bereid zijn deze kennis en vaardigheden op te doen middels bijscholing?
  • Welke karaktereigenschappen zoek je in jouw vrijwilliger? Moet de vrijwilliger bijvoorbeeld sociaal zijn of juist heel creatief?
  • Moet de vrijwilliger in staat zijn om een rolstoel te duwen, of mag de vrijwilliger ook minder vitaal zijn?
  • Wil je liever een mannelijke- of vrouwelijke vrijwilliger? Of maakt dit niet uit?
  • Ben je op zoek naar een vrijwilliger die zich structureel voor een bepaald aantal uur per week inzet? Of ben je op zoek naar een vrijwilliger die zich op flexibele basis inzet?
  • Wil je dat de vrijwilliger een bepaalde motivatie of reden heeft om vrijwilligerswerk met jouw doelgroep te doen? Zoek je bijvoorbeeld een vrijwilliger die zelf ervaringsdeskundige is op een bepaald gebied?
  • In welke levensfase zit deze persoon (studerend, werkend, gepensioneerd, etc.)?
  • Is het van belang dat de vrijwilliger goede Nederlands spreekt of mag de vrijwilliger ook wat minder goed zijn in Nederlands?

De antwoorden op deze vragen vormen jouw profielschets.

Kies de juiste wervingskanalen

Nu je weet wie je ideale vrijwilliger is, is het tijd voor de volgende stap. En dat is de juiste wervingskanalen kiezen. Dit zijn plaatsen waar je jouw wervingsboodschap gaat verspreiden. Zeker nu de concurrentie moordend is, is het belangrijk dat je de juiste wervingskanalen kiest. Namelijk de kanalen waar jouw ideale vrijwilliger actief is/te vinden is. Alleen zo komt jouw boodschap ook echt onder de aandacht bij je ideale vrijwilliger. Zoek daarom goed uit waar jouw ideale vrijwilliger uithangt. Stel jezelf de volgende vragen:

• Op welke social media kanalen is dit type mens veelal actief (dit kun je onderzoeken via Google)?
• Op welke fysieke locaties vind ik deze persoon?

Daar ga je straks jouw boodschap verspreiden.

Tip: geen zin om onderzoek te doen naar waar je jouw ideale vrijwilliger vindt? We hebben het allemaal voor je uitgestippeld en delen het in de recent vernieuwde cursus succesvol vrijwilligers werven in deze lastige tijd.

Zorg dat jouw organisatie aantrekkelijk in de markt staat

Zoals ik eerder in dit blog al benoemde, hebben vrijwilligers tegenwoordig oneindige keuze in wat ze als vrijwilligerswerk kunnen doen en waar ze dit doen. Dat maakt dat het ontzettend belangrijk is dat je jouw organisatie aantrekkelijk in de markt zet. Door jouw organisatie aantrekkelijk te maken, ga je vrijwilligers naar je toe trekken.

Je kunt dit op verschillende manieren doen. Ten eerste kun je in een wervingsboodschap de Unique Selling Points van je organisatie benoemen. Dit zijn zaken die jouw organisatie uniek maken ten opzichte van de concurrent.

Ten tweede kun je gaan werken met ambassadeurs. Dit zijn mensen die een positieve ervaring hebben met jouw organisatie en dit naar buiten toe uitdragen. Huidige vrijwilligers die positief zijn over je organisatie zijn hier een voorbeeld van. Maar ook cliënten die baat hebben gehad bij vrijwillige inzet. Laat ze hun verhaal doen en deel deze verhalen op de plekken waar jouw ideale vrijwilliger actief is, en verwerk ze ook in je wervingsboodschap.

Maak een pakkende wervingsboodschap voor jouw ideale vrijwilliger

Dan is het nu tijd om alle info die je in de vorige stappen bij elkaar hebt verzameld om te zetten in een pakkende wervingsboodschap waarin jouw ideale vrijwilliger zich aangesproken voelt. Dat laatste is heel belangrijk omdat mensen het steeds belangrijker vinden dat ze zich persoonlijk aangesproken voelen in een tekst of video (dit is de trend personalisatie waar ik het eerder over had). Maar hoe doe je dat?

Ten eerste is het belangrijk dat je het taalgebruik afstemt op dat van je ideale vrijwilliger. Verdiep je daarom in je ideale vrijwilliger en in hoe hij/zij schrijft en praat. En neem die woorden over in jouw wervingsboodschap. Je kunt zelfs iemand die aan het woord kunnen laten die al valt binnen het beeld van wat jij als jouw ideale vrijwilliger ziet. Die persoon kun je bijvoorbeeld als ambassadeur inzetten.

Ten tweede is het belangrijk om in je boodschap altijd te vermelden wat het voordeel is voor de vrijwilliger wanneer hij/zij aan de slag gaat binnen jouw organisatie. Mensen willen iets uit het vrijwilligerswerk halen. Wat is het dat ze bij jouw organisatie kunnen halen?

Ten derde is het zaak om clichés te vermijden. Clichés zijn uit en teksten met clichés vallen niet meer op. Het spreekt mensen niet meer aan. Vermijd daarom zinnen als ‘vrijwilligers gezocht’ en ‘functie eisen’.

Voor welke vorm kies je?

Een wervingsboodschap kan in verschillende vormen gemaakt worden. Zo kun je een tekst gebruiken, maar ook een video maken. Video’s zijn hip en vallen beter op. Mocht je in de gelegenheid zijn, raad ik je aan om een video te maken.

Tip: wist je dat het maken van een video niet eens moeilijk hoeft te zijn? Zo kun je prima een video opnemen waarin alleen jij aan het woord bent. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is je telefoon, een standaard voor je telefoon en een fatsoenlijke (leuke) achtergrond. Zie dit voorbeeld van Villa Pinedo maar eens.

Wil je nog meer van dit soort voorbeelden zien en ook inspirerende praktijkvoorbeelden van geschreven teksten? Onze cursus succesvol vrijwilligers werven in deze lastige tijd zit er vol mee!

 

Zorg dat je wervingsboodschap zichtbaar is plekken waar jouw ideale vrijwilliger te vinden is

En dan is het tijd om je wervingsboodschap te verspreiden. Belangrijk is dat je dit doet op de plekken waar jouw ideale vrijwilliger te vinden is. Alleen zo komt je boodschap onder de aandacht bij de personen die je wil bereiken.

Vraag zoveel mogelijk mensen jouw vacature te delen of erover te vertellen tegen vrienden, familie en kennissen. Zo komt je wervingsboodschap onder de aandacht bij nog veel meer mensen.

Deel je boodschap ook altijd op meerdere kanalen. Eén kanaal is niet meer genoeg om op te vallen. En herhaal je boodschap ook regelmatig. Bijvoorbeeld één keer per week. Zeker op social media, want daar krijgt maar een klein deel van je volgers je bericht te zien. Wil je iedereen bereiken? Dan moet je ‘m dus vaker delen.

Hopelijk heb je hier iets aan

Dit is een greep uit tips die ik met je wilde delen over hoe je een pakkende wervingscampagne maakt. Er is nog veel meer wat je kunt doen. Ik raad je daarom aan om ons e-book succesvol vrijwilligers werven in deze lastige tijd eens door te lezen. En wil je nog meer verdieping? Meld je dan aan voor de cursus succesvol vrijwilligers werven in deze lastige tijd.

Veel succes met het werven van nieuwe vrijwilligers!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.