Vrijwilligers ondersteunen tijdens de Corona lockdown

Gepubliceerd op 28 december 2021 om 17:20

Helaas is ook tijdens deze lockdown het vrijwilligerswerk in veel organisaties in de zorg en welzijnssector helemaal of gedeeltelijk stil te liggen. Dit is niet de eerste lockdown en het is lastig te voorspellen of dit de laatste zal zijn. De afgelopen 2 jaar heeft veel aanpassingsvermogen van ons gevraagd en ook deze lockdown vraagt opnieuw aanpassingsvermogen van jou als vrijwilligerscoördinator en van de vrijwilligers. Door vrijwilligers goed te ondersteunen tijdens de lockdown vergroot je de kans dat vrijwilligers binnen jouw organisatie terugkeren. Daarnaast is het voor jou als vrijwilligerscoördinator fijn om binding te houden met de vrijwilligers. In dit blog bespreken we wat je kunt doen om vrijwilligers zo goed mogelijk te ondersteunen tijdens de lockdown en hoe je de binding met hen kunt behouden.

 

Contact houden en vrijwilligers op de hoogte houden

 

Uit onderzoek is gebleken dat contact blijven houden met vrijwilligers tijdens de lockdown de sleutel is om hen te laten terugkeren na de lockdown. Dit is vooral zo bij oudere vrijwilligers. Het allerbelangrijkste wat je als vrijwilligerscoördinator tijdens de lockdown kunt doen, is dus het onderhouden van contact met vrijwilligers. Wat hierbij ook belangrijk is, is dat je vrijwilligers op de hoogte houdt van wat er speelt binnen de organisatie. Zo behoudt de vrijwilliger binding met de organisatie. Wanneer een vrijwilliger thuis komt te zitten, is niks zo vervelend als niks meer horen van de organisatie waar hij vrijwilligerswerk doet en daarmee ook niet weten waar hij nu aan toe is. Vrijwilligers voelen zich hierdoor niet gewaardeerd en dat is zonde. De eerste en belangrijkste stap in het ondersteunen van vrijwilligers tijdens de lockdown is dus contact blijven houden.

 

Hoe behoud je contact?

 

Wanneer je met minder dan 50 vrijwilligers werkt, kan je ervoor kiezen om persoonlijk contact te houden door de vrijwilliger periodiek te bellen of te mailen. Wanneer je met meer dan 50 vrijwilligers werkt, is iedereen apart van elkaar bellen en mailen vaak te tijdrovend. Je kunt in dit geval een nieuwsbrief inzetten. Je kunt een nieuwsbrief zo vaak versturen als je wilt, maar in de praktijk is eens per maand gangbaar. In de nieuwsbrief deel je updates over wat er binnen jouw organisatie gaande is en vraag je hoe het met de vrijwilliger gaat. Vrijwilligers die behoefte hebben om hier iets over te delen, zullen je vanzelf terugmailen.

 

Hoe verstuur je nieuwsbrieven?

 

Nieuwsbrieven kan je versturen vanuit een nieuwsbrief- of CMS-systeem (content beheer systeem). Misschien heeft jouw organisatie al een CMS-systeem waar vanuit nieuwsbrieven verstuurd kunnen worden. Is dit niet het geval? Dan is Laposta een goede optie. Je hebt in Laposta veel mogelijkheden om gratis nieuwsbrieven te versturen. Verder zijn ook Mailchimp en MailBlue goede programma’s, maar hier betaal je wel voor.

 

Wat kan je verder doen?

 

Ben je op zoek naar een wat persoonlijkere manier om contact te houden? Dan is het organiseren van een online bijeenkomst iets voor jou. Je kunt dit doen via Zoom of Microsoft-teams. Een andere manier is door een besloten Facebookgroep aan te maken en in deze Facebookgroep een ruimte te organiseren waar je periodiek (bijvoorbeeld eens per maand) een koffiemomentje organiseert (zie hier een artikel over hoe je een ruimte in een Facebookgroep aanmaakt). Je kunt elkaar zo weer even zien en het mooie hiervan is dat vrijwilligers elkaar ook kunnen zien.

 

Een presentje sturen

 

Je kunt de vrijwilliger ook laten weten dat je aan hem of haar denkt door een presentje te sturen. Een presentje hoeft niet groot te zijn. Een handgeschreven kaart is al heel leuk. Eventueel kan je deze samen met de cliënten schrijven. Ook een digitale kaart is een leuke (en minder dure en minder tijdrovende) optie.

 

Hoe ga je verder na de lockdown?

 

Wanneer de lockdown voorbij is en vrijwilligers weer volledig aan de slag mogen, is het goed om even te reflecteren over de afgelopen periode.
Hoe heeft de vrijwilliger de afgelopen periode ervaren? En wil de vrijwilliger wel terugkomen in zijn oude rol? Wellicht heeft alles wat er is gebeurd hem aan het denken gezet en wil hij liever een andere rol vervullen. Of wellicht is de vrijwilliger zich gaan beseffen dat hij liever aan de slag gaat binnen een andere organisatie die met een andere doelgroep werkt. Door dit simpel weg te vragen, besteed je meteen een stukje extra aandacht aan de vrijwilliger en dat vindt hij vast alleen maar fijn. Samen met de vrijwilliger kijk je terug naar de afgelopen periode, bespreek je hoe jullie willen dat de toekomst gaat verlopen, en maken jullie afspraken over hoe je dit het beste kunt aanpakken.

 

Vrijwilligers verloren?

 

Helaas zijn veel organisaties vrijwilligers verloren tijdens de lockdown. Het gaat hier vooral om oudere vrijwilligers die uit angst voor het virus niet willen terugkeren of om vrijwilligers die tijdens de vorige lockdown elders aan de slag zijn gegaan en daar nu werkzaam blijven. Is jouw organisatie vrijwilligers verloren en lukt het je maar niet om nieuwe vrijwilligers te werven? Dan is de spoedcursus vrijwilligers werven iets voor jou. In deze online cursus leer je hoe je op een vernieuwende manier vrijwilligers werft. Je kunt hier alle informatie lezen over de spoedcursus vrijwilligers werven.

 

Geschreven door Suzanne de Baere, eigenaresse van De Klimop Academie

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.