Hoe werf je vrijwilligers op een vernieuwende manier?

Gepubliceerd op 12 juli 2021 om 14:58

Uit cijfers van het CBS blijkt dat er sinds de coronacrisis lockdown een daling is in het aantal vrijwilligers. Op de website van het CBS staat het volgende:

 

‘’Het aandeel 15-plussers dat aangeeft in de vier weken voorafgaand aan het onderzoek vrijwilligerswerk te verrichten, viel in het tweede kwartaal van 2020 terug naar 16 procent. In het eerste kwartaal was dit nog 29 procent. Een dergelijke terugval is in de jaren daarvoor niet voorgekomen. Het percentage schommelde voorheen jaarlijks tussen de 30 en 31. De afname viel samen met de lockdown in het tweede kwartaal, waarbij ook verenigingen hun deuren moesten sluiten. Ondanks dat de maatregelen minder streng waren in het derde kwartaal, is het aandeel mensen dat vrijwilligerswerk deed niet wezenlijk veranderd. In het vierde kwartaal steeg het aandeel mensen dat in de vier weken voorafgaand aan het onderzoek vrijwilligerswerk heeft gedaan naar 22 procent.’’

 

Is jouw organisatie ook vrijwilligers verloren en weet je niet goed hoe je nieuwe vrijwilligers kunt werven of waar je het beste kunt beginnen? Blijf dan lezen, want in dit blog wordt aan de hand van een aantal stappen uitgelegd hoe je op een vernieuwende manier vrijwilligers kunt werven.

 

Stap 1: bepaal voor welke functie je op dit moment echt vrijwilligers nodig hebt

 

Allereerst is het goed om te kijken voor welke taken je echt vrijwilligers nodig hebt. Het afgelopen jaar zijn veel taken stil komen te liggen. Ga eens bij jezelf na welke van deze taken echt van belang waren en nu dus echt opgestart moeten worden. En kijk ook eens naar welke taken er eigenlijk niet eens gemist zijn en waarvoor je nu dus nog niet direct nieuwe vrijwilligers nodig hebt. Voor de taken die echt van belang zijn, ga je als eerste vrijwilligers werven. Prioriteiten stellen is belangrijk zodat je helderheid houdt en zodat je niet te veel werk op je neemt.

 

Stap 2: bepaal naar wie je opzoek bent

 

Nu je weet voor welke taken je vrijwilligers gaat werven is het goed om te kijken naar wie je nu eigenlijk opzoek bent. Welk soort persoon past binnen jouw organisatie, bij jouw doelgroep en bij de betreffende taak? Ben je bijvoorbeeld opzoek naar iemand die een binding heeft met mensen met een verstandelijke beperking, of ben je juist opzoek naar iemand die een binding heeft met ouderen? Welke vaardigheden moet de persoon hebben om de taak uit te kunnen voeren waar jij voor werft? Zet dit allemaal eerst op papier. Stel aan de hand van deze eisen een profielschets op van je ideale vrijwilliger.

Het is goed om in je achterhoofd te houden dat een gezond vrijwilligersbestand divers is, maar dat hier wel een rode draad in moet zitten. Te veel vrijwilligers van verschillende leeftijden en achtergronden kan juist averechts werken omdat vrijwilligers zich dan niet altijd meer verbonden voelen met elkaar. Neem dit mee in je zoektocht.

 

Stap 3: kies de juiste wervingskanalen

 

Nu je weet naar welk type vrijwilliger je opzoek bent, kan je gaan bepalen via welk kanaal je vrijwilligers gaat werven. Een goed startpunt is om je netwerk, het netwerk van collega’s en het netwerk van huidige vrijwilliger in te zetten. Uit onderzoek is gebleken dat netwerken de meest effectieve manier is om nieuwe vrijwilligers te werven. Wanneer iemand van een persoon in zijn of haar netwerk hoort hoe leuk en waardevol het vrijwilligerswerk binnen een organisatie is, dan zal deze persoon zich sneller aangesproken voelen tot deze organisatie.

Wat ook goed werkt is vrijwilligers werven via social media. Facebook is hierin al een bekend kanaal, maar wist je dat Instagram ook geschikt is voor het werven van nieuwe vrijwilligers? Op elk kanaal is een andere doelgroep geschikt. In de spoedcursus vrijwilligers werven van De Klimop Academie gaan we hier dieper op in en wordt uitgelegd welk kanaal geschikt is voor welke doelgroep. Wil je breed inzetten op alle doelgroepen? Dan raad ik je aan om Facebook te gebruiken, want op Facebook zijn mensen van vrijwel alle leeftijden actief.

 

Je kunt ook gebruik maken van externe platformen en websites. NLvoorelkaar is een goede aanrader. Hier kan je jouw vacature(s) plaatsen, waarna potentiële vrijwilligers je makkelijker zullen vinden.

 

Stap 4: zet je organisatie aantrekkelijk in de markt

 

Het is natuurlijk heel belangrijk dat jouw organisatie aantrekkelijk is voor vrijwilligers. Zet daarom eens op papier wat jouw organisatie uniek maakt. Hetgeen wat jouw organisatie uniek maakt worden de Unique Selling Points (USP’s) van een organisatie genoemd.

Wat een organisatie voor potentiële vrijwilligers al snel aantrekkelijk maakt, is het lezen van positieve ervaringsverhalen van andere vrijwilligers en van cliënten die baat hebben bij vrijwillige inzet. Je kunt vrijwilligers en cliënten dus inzetten als ambassadeurs door hen een klein ervaringsverhaal op papier te laten zetten.

 

Stap 5: schrijf een pakkende wervingsboodschap en verspreid deze via de gekozen wervingskanalen

 

Een vacaturetekst of wervingsboodschap heeft globaal gezien de volgende opzet:

  • Een pakkende titel.
  • Een sterke inleiding: je kunt een ervaringsverhaal van een vrijwilliger gebruiken als inleiding, maar je kunt ook een korte omschrijving van de functie geven als inleiding.
  • De inhoud: hierin vermeld je de USP’s, het aantal uur waarvoor je een vrijwilliger zoekt, de werkdagen, en wat hiertegenover staat.
  • Iets over de organisatie: ga ervan uit dat de person die de vacature leest nog niks weet over je organisatie en ook geen zin heeft om je website door te spitten. Vermeld dus altijd kort iets over jouw organisatie, de doelgroep waar jullie het allemaal voor doen en de missie.
  • Call-to-action: vermeld hier hoe en tot wanneer de vrijwilliger kan solliciteren.

Bij het schrijven van een pakkende wervingsboodschap is het belangrijk om je boodschap kort en bondig op papier te zetten. Beschrijf naar welk persoon je opzoek bent en voor welke taak. Gebruik hierbij de eerder opgestelde profielschets. Zorg dat je deze persoon goed beschrijft. Jouw ideale vrijwilliger zal zichzelf herkennen in de tekst en zich aangesproken voelen voor deze functie. Vergeet niet in de vacature te zetten wat jouw organisatie uniek maakt (de USP’s).

Wat heel goed werkt, en wat steeds meer gedaan wordt is een klein ervaringsverhaal van een huidige vrijwilliger onder je tekst te zetten. Hiervoor kan je dus jouw ambassadeurs inzetten. Verder is storytelling een krachtig middel om in te zetten bij het werven van nieuwe vrijwilligers. In storytelling gebruik je de vacaturetekst of wervingsboodschap als verhaal waarin je de potentiële vrijwilliger als het ware meeneemt in de functie.

 

Stap 6: stel een selectieprocedure en inwerkplan op

 

Nadat je een potentiële vrijwilligers hebt gevonden, kan je starten met de selectieprocedure. Het is aan te raden om voorafgaand aan een nieuwe samenwerking een kennismakingsgesprek te houden met de nieuwe vrijwilliger. Tijdens dit gesprek kan je onderzoeken of de vrijwilliger een juiste match is voor de betreffende functie, kan je benodigde informatie doorspreken en bied je de vrijwilliger de kans om vragen te stellen en om alvast een indruk te krijgen van de organisatie.

Wanneer de vrijwilliger een match blijkt te zijn voor een functie, dan kan je de vrijwilliger inwerken. Je kunt de vrijwilliger ook laten inwerken door een collega of door een andere vrijwilliger. Een handig hulpmiddel hierbij is een inwerkplan. In dit plan staat beschreven wat er nodig is op de eerste werkdag (denk aan bepaalde materialen), waar dit te vinden is en welke taken er verwacht worden van de vrijwilliger. Door dit van tevoren op papier te zetten, zal het inwerken een stuk efficiënter verlopen.

 

Hoe nu verder?

 

Je hebt nu kunnen lezen wat de basisstappen zijn voor het werven van nieuwe vrijwilligers en je hebt tips gekregen over hoe je dit op een vernieuwende manier aan kunt pakken. Heb je behoefte om verder de diepte in te gaan op het werven van vrijwilligers op een vernieuwende manier? Dan is de spoedcursus vrijwilligers werven iets voor jou. In deze cursus staat de vraag ‘hoe werf je vrijwilligers op een vernieuwende manier’ centraal en gaan we niet alleen verder de diepte in, maar aan de hand van opdrachten ga je zelf ook alvast aan de slag met het werven van nieuwe vrijwilligers. Je krijgt hierbij echte praktijkvoorbeelden te zien en ontvangt feedback op je opdrachten. Je kunt hier meer lezen over de spoedcursus vrijwilligers werven.

 

Heel veel succes met het werven van nieuwe vrijwilligers!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.