De vrijwilligerswerk gerelateerde trends van 2023

Gepubliceerd op 6 februari 2023 om 17:22
Vrijwilligerswerk gerelateerde trends 2023

Als organisatie is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de actuele trends en ontwikkelingen en om hier zoveel mogelijk op in te spelen. Doe je dit niet? Dan blijft de organisatie achter en maakt haar minder aantrekkelijk voor nieuwe vrijwilligers. Mensen voelen zich immers minder snel aangetrokken tot een verouderde organisatie die niet mee wil veranderen. Welke trends en ontwikkelingen dit jaar belangrijk worden, en hoe jij hier op in kunt spelen, zetten we voor je op een rij in dit blog.

 

Trend 1: het hebben van keuzevrijheid groeit

Het wordt voor vrijwilligers steeds belangrijker om keuze te hebben in wat ze doen als vrijwilliger, maar ook in hoe ze het werk uitvoeren. Vrijwilligers zelf laten bepalen hoe ze het vrijwilligerswerk invullen, is daarom belangrijk. Daarnaast raden we je aan om een breed aanbod aan verschillende vrijwilligerstaken aan te bieden. Dat gaat je helpen om dit jaar meer nieuwe vrijwilligers te vinden.


Hoe kun je hierop inspelen? Wij raden je aan om in je vacaturetekst te vermelden dat vrijwilligers bij jou veel eigen inbreng krijgen. En vervolgens is het zaak om daad bij het woord te voegen en de vrijwilliger ook echt zijn of haar functie zelf laten invullen. Wel raden we je aan om een aantal randvoorwaarden mee te geven waarbinnen de vrijwilligers vrijheid krijgen om het werk naar eigen inzicht in te vullen. Het is voor de vrijwilliger wel fijn om een aantal kaders mee te krijgen zodat hij of zij weet wat wel en niet mag. En ook is het voor jou fijn om toch een bepaalde vorm van controle te behouden.

 

Trend 2: men wil weten hoeveel tijd hij of zij kwijt is aan het vrijwilligerswerk

 

Vrijwilligers vinden het steeds belangrijker om van tevoren te weten hoeveel tijd ze kwijt gaan zijn aan het vrijwilligerswerk. NLvoorElkaar heeft hier onderzoek naar gedaan en daar is uitgekomen dat dat 76% van de vrijwilligers jonger dan 20 jaar oud het heel belangrijk vindt om een duidelijke tijdsinvestering te krijgen. Anders gezegd: 76% van de vrijwilligers jonger dan 20 jaar wil van tevoren weten hoeveel tijd ze kwijt zijn aan het vrijwilligerswerk. Daarentegen geeft 60% van de 70-plussers aan dit belangrijk te vinden. Iets minder dus, maar voor beide groepen is het belangrijk om dit van tevoren te weten.

Als organisatie speel je in op deze trend door in al je vacatureteksten te vermelden hoeveel tijd vrijwilligers kwijt zijn aan een bepaalde taak. Simpel toch?

 

Trend 3: de vraag naar flexibel vrijwilligerswerk blijft groeien

 

Deze trend is al een aantal jaar gaande en blijft ook dit jaar belangrijk. Mensen willen flexibel vrijwilligerswerk kunnen doen. Dit komt omdat mensen zelf willen bepalen hoe ze hun tijd indelen. Een belangrijk aspect hierbij is dat men op elk moment wil kunnen stoppen met het vrijwilligerswerk als dat beter uitkomt.
Hoe kun je hierop inspelen? Bijvoorbeeld door kortdurende challenges te organiseren waarin men zich tijdens een korte periode kan inzetten voor een bepaald project. Denk hierbij aan een wandel vierdaagse, een pop-up restaurant voor cliënten of een sponsorloop waar mensen aan kunnen deelnemen en waarmee jij weer geld kunt ophalen om iets groots te organiseren.
Daarnaast speel je op deze trend in door te gaan werken met inschrijfroosters voor vaste activiteiten. Je maakt een rooster en deelt deze met je flexpool vrijwilligers. Vervolgens kan elke vrijwilliger zelf bepalen welke dag en taak hij of zij op zich neemt en welke niet. Benieuwd wat je nog meer kunt doen om flexibel vrijwilligerswerk vorm te geven? We helpen je op weg in dit blog.

 

Trend 4: men wil vrijblijvend kennis kunnen maken

 

Een andere trend die dit jaar tot uiting komt is dat het voor vrijwilligers belangrijk om de mogelijkheid te hebben om vrijblijvend kennis te maken met het vrijwilligerswerk. De vrijwilliger wil dus, zonder zich meteen ergens aan te verbinden, een keer meedraaien om te zien of het vrijwilligerswerk bij hem of haar past. Het organiseren van challenges, zoals hierboven beschreven, is een mooie manier om mensen op een laagdrempelige en vrijblijvende manier kennis te laten maken met het vrijwilligerswerk bij jouw organisatie. Daarnaast kun je ook opendagen organiseren waarbij mensen een keer binnen kunnen lopen tijdens (bijvoorbeeld) een activiteit in het restaurant. Verder kun je ook met een aantal van de huidige vrijwilligers afspreken dat je potentiële vrijwilligers een keer aan hen koppelt zodat ze een dagje of dagdeel heel vrijblijvend mee kunnen lopen.

 

Trend 5: men wil de impact zien die zijn of haar inzet veroorzaakt

 

Vorig jaar zagen we al dat het voor vrijwilligers steeds belangijker wordt om te zien welke impact hun vrijwillige inzet maakt. Dat wordt ook dit jaar steeds belangrijker. Het wordt dus nog belangrijker dat de vrijwilliger ziet hoeveel goeds hij of zij doet. Hoe speel je het beste in op deze trend? Door je waardering te tonen en successen te delen. Zo kun je bijvoorbeeld maandelijks een nieuwsbrief delen waarin je beschrijft wat de afgelopen maand allemaal is bereikt door vrijwillige inzet. Daarnaast kun je daarin ook nog een keer je waardering naar de vrijwilligers toe uitspreken. Vertel hen wat ze voor jou en voor de cliënten betekenen. Daarnaast kun je inspelen op belangrijke dagen, zoals dag van de vrijwilliger en jubilea om de vrijwilligers nog een keer extra te bedanken voor hun inzet.

 

Trend 6: sociale contacten zijn belangrijker dan ooit

 

Ook deze trend is niet nieuw. Vorig jaar zagen we al dat steeds meer mensen aan de slag gingen als vrijwilliger vanuit eenzaamheid en het vrijwilligerswerk zagen als kans om sociale contacten op te doen. Ook dit jaar gaan we deze trend voorbij zien komen.
Om op deze trend in te spelen, raden we je aan om een echte en authentieke band op te bouwen met je vrijwilligers maar ook om de vrijwilligers met elkaar in contact te brengen en de band onderling te versterkten. Dit kun je doen door een hechte community te bouwen. Zo kun je vrijwilligers met elkaar in contact brengen via besloten Facebookgroep maar ook door regelmatig intervisiebijeenkomsten of andere bijeenkomsten te organiseren. Een belangrijk aspect hierbij is ook om de vrijwilligers te verbinden aan de organisatie. Dit doe je door vrijwilligers op de hoogte te houden over wat er speelt binnen de organisatie (Welke problemen zijn er? Welke dingen gaan er goed? Welke successen zijn er geboekt?) en wat hun bijdrage is in het bereiken van de missie van de organisatie (hoe dragen vrijwilligers bij aan het verwezenlijken aan de droom van de organisatie en aan het welzijn van de cliënten?) Door ook af en toe iets persoonlijks over jezelf te delen, bouw je een echte band op met de vrijwilligers. Tot slot is het belangrijk om oprecht interesse te tonen in de vrijwilliger. Vier bijvoorbeeld een klein feestje als de vrijwilliger jarig is (bijvoorbeeld door een leuk berichtje te plaatsen in jullie Facebookgroep), maar ook als de vrijwilliger er één jaar, vijf jaar of tien jaar werkt. Dit samen vieren is heel goed voor het groepsgevoel.

 

Trend 7: het blijft lastig om nieuwe vrijwilligers te vinden

 

Deze trend wil je waarschijnlijk niet horen, maar ook dit jaar wordt verwacht dat organisaties moeilijker aan nieuwe vrijwilligers komen. Zijn er dan steeds minder mensen actief als vrijwilliger? Gelukkig niet! Volgens professor dr. Lucas Meijs, hoogleraar strategische filantropie en vrijwilligerswerk aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, is er geen tekort aan vrijwilligers. In plaats daarvan is er vooral sprake van moordende concurrentie. Er is dus heel veel aanbod aan vrijwilligerswerk waardoor mensen eindeloze opties hebben. De oplossing zit ‘m vooral in jouw organisatie aanpassen aan de wensen van de vrijwilliger én ervoor zorgen dat jouw organisatie ertussenuit springt.


Je organisatie aanpassen aan de wensen van de vrijwilliger is dus één manier om op deze trend in te spelen. De organisatie bepaalt niet wanneer de vrijwilliger aan de slag gaat. De vrijwilliger krijgt de kans krijgt om te bepalen wanneer hij of zij zich als vrijwilliger inzet. Flexibel vrijwilligerswerk dus.
Ervoor zorgen dat jouw organisatie ertussenuit springt is een tweede manier om in te spelen op deze trend. Dit doe je onder andere door een duidelijke keuze maken in wie je zoekt (lees dit blog even als je hier meer tips over wilt), maar ook in wat jouw organisatie te bieden heeft (dus niet wat je vraagt of eist, maar echt wat jouw organisatie de vrijwilliger te bieden heeft). Denk hierbij aan ontwikkelingsmodelijkheden, deel uitmaken van een groot netwerk, het ontvangen van een vrijwilligersvergoeding, en echte impact maken.


En nog een belangrijke tip is om ervoor te zorgen dat jouw vacaturetekst ertussenuit springt. Vermeid het vermelden van te veel eisen, maar ook onduidelijke taalgebruik en een langdradige tekst. Daarnaast zorg je ervoor dat jouw vacature opvalt door een leuke foto of video te gebruiken. Omschrijf ook wie jouw ideale vrijwilliger is, maar ook welke hulpvraag de vrijwilliger bij jou kan voldoen.

 

Tip: wist je dat je in onze spoedcursus vrijwilligers werven precies leert wat er allemaal komt kijken bij het werven van vrijwilligers én wat je kunt doen om er in deze lastige tijd toch tussenuit te springen?

 

Dat waren ze dan

 

Dit zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen die je dit jaar kunt verwachten op het gebied van vrijwilligerswerk. Wat vind je ervan? Kun je hier iets mee in jouw organisatie? Laat het ons weten in de reacties hieronder.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.