De basistraining vrijwilligersmanagement

Voor iedereen die het vrijwilligerswerk goed wil inrichten en voor wie een fijne samenwerking met vrijwilligers belangrijk is!

 

In de basistraining vrijwilligersmanagement ontdek je:

 

  • Wat er allemaal komt kijken bij het werken met vrijwilligers;
  • Hoe je in zo min mogelijk tijd een ijzersterke basis legt voor het werken met vrijwilligers;
  • Wat vrijwilligers van jou als coördinator mogen verwachten en wat jij van hen mag verwachten.

De basistraining vrijwilligersmanagement is bijzonder geschikt voor coördinatoren met tot 1 jaar werkervaring of voor mensen die binnenkort gaan starten als vrijwilligerscoördinator (zowel betaald als vrijwillig). Ook is de training nuttig voor de meer ervaren vrijwilligerscoördinator die zijn of haar basiskennis wil opfrissen en graag de puntjes op de i zet.

 

Inhoud

Dit is een online training die je in je eigen tijd en op eigen tempo doorloopt in onze online leeromgeving. Dit is handig wanneer je een volle agenda hebt, of geen zin of tijd hebt in lange reistijd en verplicht een aantal volle dagen in een training te zitten. Je ontdekt stap voor stap hoe je die ijzersterke basis legt in zo min mogelijk tijd. Gewoon naast wat je nu al doet. Je hoeft niets meer zelf uit te zoeken.

 

Tussendoor maak je opdrachten, waar je persoonlijke feedback op krijgt. Ook mag je ons al jouw vragen stellen. Zo doende wordt jouw persoonlijke leerdoel behaald.

 

De lesstof is afgewisseld tussen tekst, video’s en opdrachten. In totaal ben je ongeveer 13 uur bezig met de training.

 

In de basistraining vrijwilligersmanagement komen de volgende onderwerpen aan bod:

 

  • Module 1 Het belang van vrijwilligers en goede begeleiding
    In deze module krijg je inzicht in het belang van vrijwilligers, wat zij betekenen voor de organisatie en waarom het goed begeleiden van vrijwilligers zo ontzettend belangrijk is. 

  • Module 2 Wat is vrijwilligersmanagement en de rol van de vrijwilligerscoördinator
    Hier maak je kennis met de term vrijwilligersmanagement en ontdek je wat dit precies inhoudt. Ook ontdek je wat jouw rol als vrijwilligerscoördinator is en wat er van jou verwacht wordt.

  • Module 3 Redenen om vrijwilligerswerk te doen
    We gaan een kijkje nemen in de beweegredenen van vrijwilligers. Het is handig om dit te weten omdat je vrijwilligers zo nog beter kunt motiveren. 

  • Module 4 Het vrijwilligersbeleid
    In deze module leer je wat het vrijwilligersbeleid is en hoe je een goed beleid opstelt. 

  • Module 5 Het vinden en verbinden van vrijwilligers
    Er is geen vrijwilligerswerk zonder vrijwilligers en daarom leer je in deze module hoe je vrijwilligers vindt en hoe je ze vervolgens verbindt aan de organisatie. 

  • Module 6 De samenwerkingsovereenkomst
    Wat is een samenwerkingsovereenkomst? Wat is het belang ervan? En hoe stel je deze op? Daar krijg je antwoord op in deze module. 

  • Module 7 Verzekeringen
    Hier ontdek je welke verzekeringen nodig zijn wanneer je met vrijwilligers werkt. 

  • Module 8 Een VOG
    In deze module ontdek je wat een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is, wat dit te maken heeft met vrijwilligerswerk en hoe je het aanvraagt. 

  • Module 9 Het teamvormingsproces
    Hoe vormen vrijwilligersteams zich? Waarom is het belangrijk om dit te weten? En wat heeft een team nodig van jou tijdens dit proces? Dat kom je te weten in deze module. 

  • Module 10 Coachend leidinggeven
    Coachend leidinggeven is een prachtige manier om leiding te geven aan vrijwilligers. Waarom dat zo is en hoe je het toepast, delen we in deze module. 

  • Module 11 Een goede balans creëren
    In deze module helpen we je op weg bij het creëren van een goede balans tussen het uitvoeren van al jouw werkzaamheden. Als vrijwilligerscoördinator is jouw takenpakket divers, wat soms kan zorgen voor verlies van overzicht. We doen dit aan de hand van onze eigen ontwikkelde SNAPT-methode (Structuur, Nadenktijd, Assertiviteit, Plezier in je werk en Tijdsplanning).

  • Module 12 Blijf up-to-date en verander mee
    Hier besteden we aandacht aan huidige trends en ontwikkelingen op het gebied van vrijwilligerswerk en leer je waarom het goed is om hiervan op de hoogte te zijn. 

  • Module 13 Zorg voor een goede afsluiting
    Tot slot besteden we aandacht aan een passend afscheid in verschillende situaties, ook als de samenwerking minder fijn eindigt. 

Bonussen

 

Deze training bevat een aantal waardevolle bonussen die jou helpen om nog meer resultaat te behalen.

 

1) Masterclass toekomstbestendig vrijwilligersbeleid

Ontdek welke vier pijlers een vrijwilligersbeleid toekomstbestendig en veerkrachtig maken én hoe jij deze integreert in jouw vrijwilligersbeleid.

2) Masterclass trends en ontwikkelingen

Welke trends en ontwikkelingen zijn er allemaal gaande op het gebied van vrijwillige inzet? En wat kun jij ermee in je werk?

3) Lijst met intakevragen 

Een goed intakegesprek vormt de basis van een goede samenwerking. Daarom delen we een lijst met intakevragen die je aan nieuwe vrijwilligers kunt stellen en die jou gaan helpen om een zo goed mogelijke match te maken.

4) Template van een vrijwilligersovereenkomst 

Met dit template hoef je niet meer zelf uit te vogelen hoe je een vrijwilligersovereenkomst maakt.

5) Toegang tot onze SNAPT-methode

Deze methode gaat je helpen om zowel op je werk als thuis minder stress en meer balans te ervaren. En op je werk krijg je er meer werkplezier door.

Certificaat en naslagwerk

Na afloop ontvang je een certificaat van deelname met onbeperkte geldigheidsduur. Ook ontvang je een werkboek/samenvatting van de training als naslagwerk.

 

Investering

De investering voor de basistraining vrijwilligersmanagement is 595 euro exclusief btw. Leden van beroepsvereniging AGORA krijgen nog eens 25% extra korting. Ben je lid? Gebruik dan de kortingscode AGORA op het aanmeldformulier.

 

Goed om te weten: in veel gevallen heb je als medewerker recht op budget voor scholing. Aan je werkgever kun je vragen of je deze scholing vergoed krijgt. Zo niet, weet dat betaling in termijnen ook mogelijk is.

 

Na aanmelding

 

Nadat je je hebt aangemeld ontvang je van ons twee e-mails. In de eerste e-mail heten we je van harte welkom en leggen we uit hoe de online leeromgeving werkt (dit is trouwens heel simpel, want we hebben bewust gekozen voor een makkelijk en gebruiksvriendelijk platform). In de tweede mail vind je een link naar de training en je inlogcodes. Je kunt daarna meteen starten. Op een later moment mag ook als dat beter uitkomt.

 

Resultaten in de praktijk

 

Wat we zoal terugkrijgen van oud-deelnemers is dat:

  • Deelname aan de basistraining vrijwilligersmanagement hen meer zekerheid heeft gegeven en houvast in de functie.
  • Het hen heeft geholpen met het omgaan met lastige situaties (denk aan weerstand onder vrijwilligers).
  • Het hen de tools in handen heeft gegeven om beter leiding te geven aan vrijwilligers.
  • Deelname de communicatie tussen hunzelf en vrijwilligers heeft verbeterd.

Hier is een greep aan beoordelingen van enkele van onze oud-deelnemers (op de volgende pagina vind je nog meer beoordelingen):

training vrijwilligersmanagement
training vrijwilligersmanagement
training vrijwilligersmanagement
training vrijwilligersmanagement
training vrijwilligersmanagement
training vrijwilligersmanagement

Meer weten?

 

Mocht je meer willen weten over hoe de basistraining vrijwilligersmanagement is ontstaan, welke resultaten je er nog meer mee behaald in de praktijk, en wat de meest gestelde vragen en antwoorden zijn? Neem dan een kijkje op deze pagina.

 

Vragen over de training of twijfel je of deze training bij jou past? Stuur ons gerust een mail.

 

Bij interesse zien we je aanmelding met plezier tegemoet.